Programación didáctica



Un plantejament en sis tasques:
  1. Conceptes bàsics: terrorisme, violència, nacionalismes i extremismes, intolerància, dolor, repressió i ocupació, llibertat, fanatisme... IDEA CLAU: el terror ens vol arrebatar la pau, la democràcia, la llibertat, els drets i l'amor. Ideologies de tall xenofob, oritge filosòfic del conflicte... (açò és més multidisciplinar és clar)
  2. Oritge històric i polític: Ací és molt semblant a allò que tu has plantejat: Causes: franquisme, concepte de Euskal Herria; Fases Carrero, Transició, anys del plom, els 90 i la fi d'ETA; i conseq. Víctimes, presos i política actual.
  3. Els perpetradors (el món d'ETA) Recoltzament social i la seua organització: esquerra abertxale, EGIN, Ikastoles  i plans educatius, temaris que es dones i la seua finalitat manipulativa, què es diu d'Espanya, dels inmigrants (els maketos de Sabino Arana) de la Constitució, d'Europa...; Herriko tabernas...; recolç econòmic (extorsions i formes de procedir (Kale Borroka, segrestos, assessinats, cotxes bomba... Pervivència del discurs de l'odi en l'actualitat, comparació amb els del passat i altres referents històrics europeus (Ulster i Sinn Fein) connexions, diferències, influències...
  4. Les víctimes: Humanització de les mateixes (posar-lis nom i escoltar testimonis) Col.lectius més afectats (exèrcit, seguretat de l'estat, polítics... (incidir en la culpabilització de la víctima que feia ETA i el seu entorn), el silencia i la complicitat, el desamparo dels familiars de les víctime, els danys colaterals (xiquets, familiars, civils...) i les seues famílies (com s'organitzen, com responen (COVITE, Fundació M.A. Blanco, mapa del Terror...
  5. Perspectiva de gènere (la dona com a companya del terrorista, com a terrorista, com a complice, com a victima directa, com a afectada per una perduda propera (mares, viudes, germanes, etc) com activista de la memòria. Societat vasca ¿matriarcal?
  6. Resposta de l'Estat: guerra bruta (GAL) vengança = més odi i més dolor. No servix de res. Diàleg i negociació, unitat política i pactes (Ajuria Enea, Lizarra...) Unitat ciutadana farta de tot (Basta ya, llaç blau, mans blanques i mobilització social, manifestacions i actes de massa, funerals...
  7. La fi d'ETA: tractament de la memòria i ¿pervivència del conflicte? Memòria i memorials (museu de Vitoria) Cas de MA Blanco com a fet clau. Què faria jo si tornara a pasar quelcom similar?

Asignatura Geografía e Historia (4º ESO)

Proyecto Terrorismo PJO

Estamos elaborando un proyecto sobre el terrorismo y en especial sobre la importancia que la banda terrorista ETA tuvo antes y durante la Transición en España. 

Un situación de aprendizaje con la que queremos acercar este periodo de la Historia reciente al alumnado de ESO para formar ciudadanos tolerantes, que sepan discernir, que tengan espítiru crítico, que conozcan su pasado más reciente y más cercano.

Queremos que este proyecto cumpla los parámetros exigidos por la LOMLOE, es decir, que sea:

  • Interdisciplinar e intercompetencial
  • Que les motive planteándoles retos, problemas que resolver y les prepare para la vida.
  • Que sea inclusivo y que presente una perspectiva de género relevante.
  • En el que trabajen individualmente y en equipo.
  • Que despierte su creatividad
  • Que valoren su patrimonio y su entorno
  • Que aprendan a utilizar herramientas digitales y analógicas.
Pero sobre todo, queremos realizar una cercamiento que consideramos necesario a la memoria democrática, transmitiendo los valores de solidaridad y tolerancia, combatiendo la vulneración de los mismos. Defendemos los derechos humanos que grupos de personas en ocasiones, tratan y han tratado de arrebatarnos.

No lo podemos consentir y desde las aulas, intentamos transmitir la fe en la sociedad, en la democracia y el respeto de los valores básicos de todo ser humano.

En ello estamos.


No hay comentarios:

Publicar un comentario